Wednesday 24 May 2017

Repris: Två böcker om vänskap

Jag kom hem med en hel del från Bokmässan. Nu har jag börjat ta mig igenom högen.

Kompiskullen (org. titel: On sudden hill) av Linda Sarah och Benji Davies. Jag köpte den mest för Davies bilder. Jag måste säga att jag inte är så imponerad av texten i denna. En ganska ordinär historia om hur det kan kännas konstigt när det dyker upp en ny lekkamrat som tar uppmärksamheten från en själv. Davies bilder är också ganska rakt på och pojkarnas lekar illustreras realistiskt. Fantasin finns inte i bilderna. Jag vet inte om det skulle bli bättre om man fick ta del av deras fantasivärld men det är något som inte funkar i detta hos mig. Men en fin bok som kan ge upphov till bra samtal om vänskap.


Oliver och Fläck (org. titel: Oliver and Patch) av Claire Freedman och Kate Hindley. Här handlar det om ensamhet och att dela med sig. Jag tyckte denna bok funkade bättre när det gäller vänskap och att dela med sig. Det händer mycket och det är en hel del tokigheter. Jag tror läsupplevelsen är roligare. Dock tyckte jag typografin var gräslig. ;)


Båda böckerna är utgivna av Hippo förlag som jag tycker har en väldigt trevlig utgivning.

--------------------------------------
Detta inlägg är en repris från min gamla blogg hos Upsala Nya Tidning. Publicerad: 15 oktober 2016.

No comments:

Post a Comment