Thursday 22 November 2018

Daves filmer

En av mina absoluta favoritkonstnärer är Dave McKean. Serieskapare, illustratör, musiker och filmmakare. Han är kanske mest känd genom sina samarbeten med Neil Gaiman.

Jag upptäckte McKean när serieboken Arkham Asylum: A Serious House on Serious Earth kom ut 1989. Boken liknande inte något annat jag sett tidigare, speciellt inte som serie. Den öppnade mina ögon och var nog en stor anledning till att jag började intressera mig för bild seriöst.

I min ganska stora boksamling så tar McKeans böcker upp en rejäl plats. Hans små reseskildringar, seriesamlingar av olika slag och självklart hans barnböcker. I dag kunde jag äntligen utöka min samling med en av hans senaste böcker. Dave McKean: Short films. En 80-sidig bok med förklaringar och fantastiska bilder. En blu-rayskiva medföljer, fylld med många av hans kortfilmer, dokumentärer och musikvideos. En visuell fest.

Jag har bara hunnit titta på några minuter än och man blir inte besviken.

Här är en trailer för boken.

No comments:

Post a Comment